Investicijų pelningumo rodiklis arba investicijų grąža, geriau žinoma kaip tiesiog ROI (ang. Return on Investment), yra pagrindinis bet kokios veiklos rodiklis, kurį įmonės dažnai naudoja norėdamos nustatyti išlaidų pelningumą. Tai ypač naudinga vertinant sėkmę laikui bėgant ir norint priimti sprendimus remiantis apčiuopiamais rezultatais, o ne spėjimais. Gebėjimas apskaičiuoti ROI yra labai vertingas įgūdis bet kuriam verslui, nepriklausomai nuo jo dydžio ar veiklos srities.
Leisti pinigus gali kiekvienas, tačiau versle laimi tie, kurie moka apskaičiuoti, kokią vertę sukuria išleisti pinigai ir kiek jų sugrįžta per pardavimus. Apskaičiuodami ROI galite geriau suprasti, kaip sekasi jūsų verslui ir kuriose srityse būtų galima tobulėti.
ROI ir rinkodara
Rinkodaros tikslas yra paskleisti žinią apie jūsų produktą ar teikiamas paslaugas, o tai reiškia, kad jūsų pastangos turi tiesioginės įtakos jūsų pardavimo sėkmei. Galite apskaičiuoti rinkodaros investicijų grąžą, kad nustatytumėte, kurios reklamos kampanijos duoda didžiausią grąžą jūsų verslui. Pvz., galite pradėti tiek online, tiek offline reklamos kampanijas, kad reklamuotumėte būsimą įvykį, kurį rengia jūsų įmonė. Pasibaigus kampanijoms, apskaičiuodami ROI galite įvertinti, kuri iš naudotų reklamos kampanijų davė didžiausius rezultatus. Tuo remiantis ateityje galėsite priimti atitinkamus sprendimus.
Kiekvieno rinkodaros projekto ROI apskaičiavimo formulė gali atrodyti maždaug taip:
ROI = (Pajamos, gautos iš pritrauktų klientų – rinkodaros kampanijos kaina) / rinkodaros kampanijos kaina.
Tačiau rinkodaros ROI apskaičiavimo procesas gali būti šiek tiek sudėtingesnis jei reikalingas ROI kažkokiam specifiniam projektui. Procesas tampa dar sunkesnis, kai reklamos kampanijos dalis yra offline reklama. Laimei, yra daugybė įrankių, kurie gali padėti atlikti tikslesnę rinkodaros ROI analizę.
Štai pora dažniausiai minimų įrankių, kuriais naudojasi rinkodaros ir marketingo specialistai:
- Google Analytics ir Google Ads naudojimas yra būtinas skaitmeninės rinkodaros specialistams, norintiems įvertinti natūralaus srauto ir internetinių kampanijų sėkmę. Rinkdami ir analizuodami duomenis apie savo skaitmeninę auditoriją, galite įvertinti savo kampanijų sėkmę ir prireikus jas koreguoti, kad padidintumėte pelningumą ir pritrauktumėte daugiau potencialių klientų.
- Skambučių stebėjimo programinė įranga leidžia stebėti ir online, ir offline reklamos kampanijas, kad padėtų nustatyti, kurios kampanijos pritraukia daugiau skambučių ir konvertuojasi į pardavimus. Duomenų analizė leidžia koreguoti kampanijas, kuriomis siekiama sulaukti daugiau kontaktų.
2 ROI skaičiavimo privalumai
Jei kyla klausimų, štai du svarbiausi privalumai, kodėl turėtumėte skaičiuoti ROI ir ką tai jums duoda.
- Turbūt akivaizdžiausia nauda, kurią gausite, įvertindami rinkodaros ROI, yra vieta (platforma, reklamos kanalas), kur turėtumėte išleisti pinigus.Jei pastebėsite, kad vienas konkretus rinkodaros strategijos segmentas nesuteikia didelės investicijos grąžos, galite geriau paskirstyti lėšas pagal tai, kas tinka jūsų verslui.
- Rinkodaros ROI skaičiavimas gali padėti jums pritaikyti savo reklamos strategiją pagal klientų elgseną.Jūs taip pat nebūtinai turite sutelkti dėmesį į pajamas – pavyzdžiui, jei bandote padidinti savo socialinės žiniasklaidos sekimą, taip pat galite apskaičiuoti ROI, kad nustatytumėte savo pastangų sėkmę, vertinant naujų sekėjų skaičių.
Galite užsimerkti ir nematyti duomenų bei leisti pinigus tikėdami, jog reklama veikia. Tačiau geriau paskaičiuoti investicijų grąžą ir naudoti reklamos biudžetą taip, jog šis atneštų didžiausią pelną.